keskiviikko 26. elokuuta 2009

Flunssaa ja pistokkaita

Mä olen kyllä varsinainen imuri kaikenlaisten flussatautien suhteen. Ei ole kuin vajaa kolme viikkoa, kun mulle iski angiina. Viikon verran meni kuurin loppumisesta, niin nyt iski joku flunssa päälle. Työpaikkani on toki sellainen, että siellähän noita flunssia piisaa, mutta kyllä mä taidan suorastaan imuroida niitä itseeni. Silloin, kun itse olin koululainen, olin tosi harvoin kipeänä, mutta kyllä nyt on tullut sairastettua siitäkin edestä... Pitäisiköhän alkaa lenkkeilemään, jotta vastustuskyky kohenisi.

Sitten taas pistokasjuttuja. Punakukkainen kärsimyskukanpistokas kärsi itsensä roskikseen. Kuivi pystyyn ja homettakin siinä oli...

Nyt yritän ihan tavallista kärsimyskukkaa kasvattaa. Ainakin vielä pistokas on terhakan oloinen - toisin kuin se toinen, joka oli heti lurpallaan... Toivotaan, että onnistuisin tällä kertaa paremmin. Tosi kauniit lehdet muuten tuossa kärsimyskukassa.



Sitten toinen pistokas, jonka lehdet vähän lurpattavat, mutta toisaalta tämä on helpompi saada juurtumaan kuin kärsimyskukka. Kyseessä on kiinanruusun Pride of Acadiana -lajikkeen pistokas. Tiesinkin, että siinä on tavallista isommat lehdet, mutta oikeastaan ne ovat hervottomat. Verratkaapa seuraavassa kuvassa lehteä käteeni.



Luultavasti nuo isot lehdet pistokas menettää. Jännä nähdä myöhemmin, kuinka isoja lehtiä sitten alkaa tekemään ensi alkuun, jos nyt sitten kasvamaan lähtee - uskoisin, että vähän pienempiä kuitenkin. Mitoista, jos joku on kiinnostunut, niin tuon lehden leveys oli 16 cm. Vertailuna mun kerratussa punaisessa, joka ei ole sekään mikään markettikukka, lehden leveys on n. 8 cm.

Toinen asia, mikä tuli mieleen, että kuinkahan isot ne kukat sitten on, kun lehdet ovat noin suuret...

2 kommenttia:

Villa Lankala kirjoitti...

Kaunita kukkia sinulla:) Kiinanruusut on minunkin suosikkeja niitä vaan ei mahdu kotiin kovin montaa kun tuppaavat kasvamaan niin kookkaiksi.

nirppu kirjoitti...

Jälkikäteen voin taas kertoa näistäkin, että poskelleenhan se meni näittenkin juurrutus...