tiistai 26. toukokuuta 2009

Murremeemi


Löysin tuolta äipän touhuista tällaisen meemin, jota päätin testata. Vähän on muuten vaikeaa kirjoittaa puhettaan...

Korvaa omalla tavallasi sanoa sanat niin kuin se sinulle sopii suuhun parhaiten.

1. Äitini punainen mekko mahtuu myös minulle.

"Äitin punane mekko mahtuu myös mulle"


2.Tarvitsetko apua kirjoitustehtävässä, jonka maantiedon opettaja antoi ?

"Tarviikko apua kirjotustehtävässä, jonka maantiion ope anto?"


3.Hyvä on, tehdään niin kuin sinä ehdotit.

"Hyvä o, tehää nii ku sä ehotit."


4.Isäni äiti kertoi hakevansa meidät noin klo 17.45.

"Mummu kerto hakevasa meiät noin varttia vaille kuus."


5. Matkustin Helsinkiin linja-autolla, koska myöhästyin junasta.

"Matkusti Helsinkiin linkalla, ku myöhästy junasta"


6.Oletko nähnyt missään veljeni matkapuhelinta ?

"Ookko sä nähäny missää mu velijen kännykkää?"


7. Ostitko sen hameen, jonka näimme viime viikolla Hennes & Mauritzissa ?

"Ostikko se hameen, joka nähtiin viime viikolla HM:ssä?"


8.Olethan sinä jo kysynyt eiliset kotitehtävät ystävältäsi ?

"Ootha sä kysyny eiliset kotitehtävät kaveriltas?"


9.Minun on nälkä, voitaisiinko me mennä syömään ulos ?

"Mu o näläkä, mentäskö ulos syömää?"


10. Muista olla varovainen ja pidä matkapuhelin lähettyvilläsi.

"Muista olla varovaine ja piä kännykkä lähelläs."


Ei muuta kuin arvailemaan, mitä murretta mä oon alunalkaen oppinut puhumaan. Viisitoista vuotta on jo mennyt muualla, joten kai se murre mulla vähän jo köyhtynyt on.

Ei kommentteja: